Vad är ett smart hem?

Ett smart hem är resultatet av att man knyter ihop flera smart produkter i ett och samma tekniska ekosystem. På så sätt behöver du inte en uppsjö av appar för att hantera produkterna samt att du kan få produkter att ”samarbeta”. Till exempel säger du ”God natt” så släcks kanske vissa utvalda lampor samtidigt som termostaten justeras i vissa delar av hemmet.

Kan alla hem bli smarta?

Förutsatt att ditt hem har trådlöst internet (Wifi) så är svaret ”ja”. Men det kanske inte bara räcker med att du har trådlöst internet. Det är även viktigt att det trådlösa nätverket har tillräckligt stark signalstyrka till alla de områden där dina smarta produkter skall fungera. T.ex. om du vill ha en smart övervakningskamera på din fasad så måste signalen vara stark nog för att kameran skall kunna streama övervakningsfilmen.

Vad kostar ett smart hem?

Vi har satt ihop ett grundpaket som fungerar perfekt som grund för de flesta husen i Sverige (priset för detta hittar du här). Utöver det är det dina behov som styr hur utbyggt just ditt smarta hem skall vara. De flesta tekniska produkter som lanseras nu och i framtiden kommer att vara kompatibla med varandra via ett gemensamt ekosystem. Din bil, tvättmaskin och ditt bevattningssystem kommer att kunna hanteras med rösten och tillsammans med varandra. Vissa tilläggstjänster så som lagring av övervakningsfilmer kan tillkomma för vissa produkter.

Vad är ett ”smart ekosystem”?

Det är helt enkelt en tjänst som knyter ihop alla smarta produkter med varandra. Vi har valt Googles ekosystem – Google Home. Genom att använda det möjliggörs röststyrning och automatisering av flera olika smarta produkter.

Hur går en installation till?

När vi kommer hem till dig med dina beställda produkter går vi alltid igenom alla rummen i ditt hem. Tillsammans med dig namnger vi varje rum/yta och varje smart produkt. Detta för att konfigureringen av ditt smarta hem skall bli precis som du önskar det och det underlättar även den röststyrda hanteringen av ditt hem. Vi mäter även er trådlösa signalstyrka (Wifi) i varje rum för att säkerställa att de smarta produkterna kommer att fungera som de ska. Skulle husets Wifi inte vara tillräckligt starkt kan vi även ersätta ert befintliga trådlösa nätverk med en ny router och korrekt antal, samt rätt placerade åtkomstpunkter.

Vi går även igenom er tomt för att säkerställa att ni har tillräcklig signalstyrka (Wifi) även till t.ex garage, friggebod etc. Detta för att säkerställa att ni har möjlighet att integrera exteriör utrusning som t.ex bilar, bevattningssystem, robotgräsklippare etc.

Vad är Support+?

Support+ är ett fördelaktigt support abonnemang som du kan teckna. Tjänsten kostar 99 kr/månad gäller följande:

  • 2 timmar fri telefonsupport/månad
  • Ingen framkörningsavgift vid installationer eller supportärenden i hemmet.
  • Vid garantiärenden hämtar vi produkten i ditt hem samt ersätter den med en likvärdig låneprodukt utan extra kostnad. Efter avslutat garantiärende byter vi ut den lånade produkten med din produkt utan extra kostnad.

Från att du tecknar tjänsten Support+ gäller den löpande med 6 månaders uppsägningstid.

Maila till support@nordicsmarthomes.se för att teckna tjänsten Support+

Jag har redan smarta produkter

Har du redan smarta produkter som är kompatibla med Google Home så hjälper vi dig även att få in dessa i ditt smarta hem. Detta gör vi i samband med att vi installerar produkterna i ditt grundpaket.

Genomgång av Tedee mobilapp

Här kan du se en film om Tedees mobil app